CCTV Host Wang Qinglei Fired for Questioning Xue Manzi Confession Broadcast

1From Seagull Reference:

A star journalist was terminated by the China Central Television (CCTV). Wang Qinglei 王青雷 revealed in his Weibo that he had been fired by the CCTV after he questioned the practice of the national TV to have an American Chinese political activist confess in front of the camera for his alleged crimes before a court trial.

告别央视1Wang was briefly suspended in 2011 for raising inappropriate questions while reporting the bullet train accident in Wenzhou. In his ten years tenure at CCTV, Wang worked as a reporter with the Weekly News, News 1+1, and as the producer with the 24 Hours and lately Face to Face.

Charles Biqun ‘Manzi’ Xue was caught by police for inviting two prostitutes to his rental apartment in Beijing. While being detained by the police, a tearing and running noses Xue appeared on the Xinwen Lianbo, the one and only official national daily half hour news broadcasting, and confessed his adultery for 3 minutes. Appearance at the Xinwen Lianbo with air time of this length is usually reserved for major historic domestic event. Xue’s wife was also publicly humiliated by exposing crime committed by her ex-mother-in-law. In addition, Xue confessed a scheme to use the Internet social networking sites to criticize the government and induce pain to Chinese people.

In a long resignation letter, Wang revealed that there was no legal basis to charge Xue even after he was made confess on CCTV. Five days later, the National Supreme People’s Court and the Supreme People’s Procuratorate jointly published an ordinance, in which it made an ‘inaccurate’ post on the Internet a criminal offense after being viewing 5,000 times or being forwarded 500 times.

Image is text originally posted to Weibo by Wang Qinglei, via China Digital Times.