
Excerpt from

C h i n a  S t o r y  Ye a r b o o k  2 0 13 

EDITED BY 

Geremie R. Barmé AND Jeremy Goldkorn

CIVILISING CHINA
文明中华

Forum

SPOKEN AND UNSPOKEN
China Story Yearbook

is available online:
www.TheChinaStory.org



© The Australian National University  
(as represented by the Australian Centre on China in the World)  
 
This publication is made available as an Open Educational Resource through  
licensing under a Creative Commons Attribution Non-Commercial Share Alike 3.0  
Australia Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/au/deed.en

Note on Visual Material
All images in this publication have been fully accredited. As this is a non-commercial 
publication, certain images have been used under a Creative Commons license.  
These images have been sourced from flickr, Widipedia Commons and the copyright 
owner of each original picture is acknowledged and indicated in the source information 
 
ISBN 978-0-9873655-3-8
 
First published in October 2013
THIS BOOK IS NOT FOR SALE
 
Published by:
Australian Centre on China in the World
The Australian National University
 
Art direction, typesetting and illustration by Markuz Wernli
Printed by Union Offset Printers, Canberra, Australia
 
The Australian Centre on China in the World is an initiative of the Commonwealth Government of Australia  
and The Australian National University

Chinese football fans, Guiyang, June 2011.   
Source: ImagineChina



??
??

? F
ul

l T
itl

e 
of

 th
e 

St
or

y 
H

er
e 

??
??

? N
am

e 
of

 th
e 

Au
th

or
(s

) H
er

e

352
353

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13

FORUM

SPOKEN 
AND 

UNSPOKEN

SPOKEN AND UNSPOKEN

An Open Letter to a Nameless Censor
· MURONG XUECUN

The Global Times in Retrospect

Microbloggers, Conversations and Memes



A n  open     l e t t er   t o  
a  name    l ess    c ensor     

Murong Xuecun

354
355

An
 O

pe
n 

Le
tte

r t
o 

a 
N

am
el

es
s 

Ce
ns

or
M

ur
on

g 
Xu

ec
un

Hao Qun, winner of the 2010 People’s Literature Prize (Renmin 

wenxue jiang 人民文学奖), is the author of five novels that explore 

government corruption and popular disillusionment written under 

the pen name Murong Xuecun. He once claimed a total of 8.5 mil-

lion followers of his four microblog accounts, hosted respectively 

on Sina, Tencent, Netease and Sohu. On 11 May 2013, all four ac-

counts suddenly disappeared. No official explanation was given. 

Murong, who has earned a reputation as one of China’s foremost critics of cen-

sorship, speculated that a post mocking the ‘Seven Things That Should Not be 

Discussed’ (qige buyao jiang 七个不要讲, also known as qige buzhun jiang 七个不

准讲, see page 118), was the likely cause. In his post he said:

No discussion of universal values. No discussion of a Free Press. No discus-

sion of civil society, past mistakes of the Communist Party, capitalist cro-

nies, or judicial independence. Really, one sentence says it all: No discussion 

of being civilised.

不准讲普世价值、不准讲新闻自由、不准讲公民社会、不准讲公民权利、不准讲党

的历史错误、不准讲权贵资产阶级、不准讲司法独立。概括起来其实就是一句话：

不准讲文明。

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13

Murong 
Xuecun.  
Source: 
cn.hujiang.com



356
357

An
 O

pe
n 

Le
tte

r t
o 

a 
N

am
el

es
s 

Ce
ns

or
M

ur
on

g 
Xu

ec
un

Dear Nameless Censor, perhaps you 

will never understand that to a writer, 

the words he writes are more import-

ant to him than his life. On the evening 

of 11 May, my words accumulated over 

the years in these blogs disappeared 

because of a single command from you. 

I am sure there are reasons for 

your action. But no matter what the 

reasons might be, I hope you will hon-

estly tell me what they are and apolo-

gise to me for what you did.

Dear Nameless Censor, I know you 

possess enormous power but you have 

no right to delete what I write, and you 

have no right to intrude into my life. 

Most importantly, you have no right to 

deprive me of my freedom of speech, 

because freedom of speech is my invi-

olable constitutional right. I know that 

in this country, at this time, you are far 

more powerful than me – I am mere-

ly an ordinary citizen, a writer who 

writes for a living, while you, a name-

less censor, have the power to push me 

off a cliff with just one phone call. Still, 

I am writing you this letter because I 

believe your awesome powers are only 

temporary. You can delete my words, 

you can delete my name, but you can-

not snatch the pen from my hand. In 

the years to come this pen of mine will 

fight a long war of resistance, and con-

tinue to write for as long as it takes for 

me to see the light of a new dawn. I be-

lieve you will not be able to hide in the 

shadows forever because the light of a 

new dawn will also expose the place 

where you are hiding.

Dear Nameless Censor, when that 

time comes, the whole world will 

know who you are. 

For far too long, you and your col-

leagues have devoted all your efforts to 

suppressing freedom of speech in Chi-

na. You have created a never-ending 

list of sensitive words, deleted count-

less articles, and closed down thou-

sands of microblog accounts. You have 

constructed the Great Firewall of Chi-

na and kept the rest of the world at bay 

behind a wall of ignorance, turning 

China into an information prison. You 

censor articles and delete words. You 

treat literature as poison, free speech 

as a crime, and independent thinkers 

as your enemy. Thanks to your efforts, 

this great nation of 1.3 billion peo-

ple does not have a single newspaper 

that can express objective views, nor 

a single TV station that broadcasts ob-

jective programs, or even the smallest 

space where people can speak freely. 

This is your legacy, dear Nameless Cen-

Dear Nameless Censor,

ON 11 M AY 2013 , you ordered the  

termination of all my microblogs 

on Sina Weibo, Tencent, Sohu and  

NetEase, deleting every single entry 

I ever posted. On 17 May, in the after-

noon, you ordered the reinstatement 

of all my microblogs, but a few hours 

later, in the early hours of 18 May, you 

ordered my accounts be shut down 

again. You have been unpredictable 

from the very beginning. To date, I 

have received no explanation or no-

tification about what happened to my 

microblog accounts. I do not know 

your name, which organisation you 

work for, or even if you are a man or 

a woman, but I do know you will read 

this letter.

To you, I am just another microblogger 

whose accounts can be deleted at any 

time. But for me, those four microb-

logging accounts have become a part 

of my life, the place where I meet with 

my family and friends. In this virtu-

al space, we greet each other, share 

thoughts, and sometimes exchange 

jokes. These microblogs are also my 

most important platform to commu-

nicate with more than 8.5 million fol-

lowers. Over the past three years, I 

posted about 200,000 characters, with 

each post limited to 140 characters and 

every word was chosen with pains-

taking care. These posts were notes 

on books I have read, my thoughts 

about life, commentaries on current 

affairs, and flashes of inspiration. 

	These microblog entries, should not 

have been deleted because not a single 

word violated any law or threatened 

anyone’s safety.

Deprived of his habitual platforms, Murong wrote an open letter to the un-named 

censor who silenced him, and published it on the Chinese section of the New York 

Times website on 20 May 2013. The translation reproduced below was uploaded 

to Scribd.com by an anonymous Internet user. Minor stylistic modifications have 

been made to the translation.

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



358
359

An
 O

pe
n 

Le
tte

r t
o 

a 
N

am
el

es
s 

Ce
ns

or
M

ur
on

g 
Xu

ec
un

I now dedicate these words to you, 

dear Nameless Censor. I hope that the 

next time you are on patrol for sen-

sitive words you will aim your gun 

slightly higher and run a little slower 

because of your conscience as a mem-

ber of humanity.

Or perhaps you will say, I did not 

actively do evil but I had to follow 

orders. This is not an acceptable ex-

cuse, dear Nameless Censor. You are 

an adult – you have eyes that see, ears 

that hear and a brain that can think. 

You are supporting these orders from 

above by following them. If you know 

these orders are wrong, then please 

tell me why do you support them? 

Clearly, what you are doing is solely 

to protect your own power and status 

and you will not stop. I have suffered 

because of you but please tell me, how 

many more people have to be sacri-

ficed to serve your personal interests? 

Please look closely at these names: 

sor. If this were a war, then standing 

in front of your gun is not just me. You 

are also making yourself the enemy of 

our beautiful language, our nation’s 

future and the progress of mankind.

Perhaps you believe you are stand-

ing on the moral high ground, and be-

lieve what you are doing is for the sake 

of national security and a harmonious 

society. I hope, however, you can un-

derstand the following: China doesn’t 

just belong to you and the organisation 

you work for. This nation is home for 

1.3 billion Chinese people. Therefore, 

China’s national security must guar-

antee that all people in this nation are 

free of fear, not just the few who are in 

power. True stability is based on the 

happiness and freedom of the people 

and not derived from obedience en-

forced down the barrel of a gun. True 

harmony is a raucous affair, not si-

lence enforced by clutching at people’s 

throats. The power you have been giv-

en is supposed to protect the freedom 

of your people, not take that freedom 

away. Your responsibility is to help our 

language flourish, not kill it.

One day in the future you may de-

fend what you have done by saying: I 

knew it was wrong but I had to execute 

my duty. Maybe this is a mitigating fac-

tor but you will not be exempted from 

moral responsibility. Among the blog 

entries you deleted, there was this:

 

If you were a guard patrolling the Berlin Wall in East Germany, 

when you saw someone trying to climb over the wall, your respon-

sibility was to aim your gun slightly higher than you were trained 

to do; if you were a guard patrolling a village in China in 1960 

during the great famine, when you saw a group of starved coun-

trymen trying to flee the village, your responsibility was to turn 

a blind eye and let them go; if you were a city management officer 

whose job is patrolling the streets to ensure they are free of unli-

censed vendors, when you are ordered to chase vendors who are 

only trying to earn a humble living, your responsibility is to run 

slower. When your normal duty becomes a crime, then high above 

your duty there is a loftier principle that we all must respect: our 

conscience as a member of humanity.

Ran Yunfei, writer, scholar

Zhang Xuezhong, professor of law

Xiao Xuehui, professor of ethics

Song Shinan, scholar

He Bing, professor of law

Si Weijiang, renowned lawyer

Shen Yachuan, veteran journalist

Xiang Xiaokai, scholar

Wu Wei, scholar

Wu Zuolai, scholar

Teng Biao, renowned lawyer, scholar.

Over a period of just a few days, these 

people’s Weibo accounts have also 

vanished at the end of your gun muz-

zle. This is your legacy, dear Nameless 

Censor. Please look at the list again, 

put your hand on your heart and tell 

me, and tell yourself and the whole 

world, what crimes these people have 

committed. Why did you censor their 

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



360
361

An
 O

pe
n 

Le
tte

r t
o 

a 
N

am
el

es
s 

Ce
ns

or
M

ur
on

g 
Xu

ec
un

works and blacklist their names? 

What legal procedure did you follow 

and which criteria were violated to 

provoke you to cock your gun? Which 

article of the law was broken to oblige 

you to pull the trigger?

You of course know that people 

fear being shot in the dark. Each de-

letion is a victory for you and you are 

by now probably accustomed to the si-

lence of your victims. This silence en-

courages you to be more determined 

and more brutal. However, this is not 

your victory because in the mist of 

this silence, millions of people are rag-

ing, resisting, and cursing and a huge 

storm is brewing. I hope that from this 

day hence you will receive a letter like 

this one every time you delete some-

one’s writings. I hope that when you 

finally retire from your position these 

letters, piled up like a mountain, will 

burden you for the rest of your life.

Dear Nameless Censor, this burden 

will be your legacy too.

I am fully aware this letter will cause 

me nothing but grief: I may not be able 

to publish my writings in China, my 

words may be expunged and deleted, 

and my future path may become even 

more difficult, but I must tell you: I 

once had fear, but from now on, I am 

no longer afraid. I will be here waiting 

for sunlight to brighten the world, to 

brighten people’s hearts, and light up 

the place where you hide. That is the 

difference between you and me, dear 

Nameless Censor – I believe in the fu-

ture, while all you have is the present. 

The long night is almost over;  

I wish you peace.

 

Sincerely yours,

	 Murong Xuecun

The Great Wall at dusk.  
Artwork: Matt Barber and Markuz Wernli

[Note: Murong Xuecun’s microblogs remain inactive, although he began making 

occasional posts to Twitter after his Weibo accounts were terminated.]

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



IN 1993, the People’s Daily, the ve- 

nerable Communist Party mouth-

piece, founded the Global Times — a 

tabloid-format newspaper that soon 

became known for its nationalistic 

take on world affairs that was part 

of its commercial strategy. The Peo-

ple’s Daily media group was one of 

the earliest in China to experiment 

with the market. Previously, in 1981, it 

had established the English-language 

China Daily in collaboration with The 

Age newspaper in Australia. Then, in 

1995, a company within the group en-

tered into a joint venture with Rupert 

Murdoch’s News Corp to build an IT 

business in China. Three years later, 

an affiliated advertising agency es-

tablished a joint venture with Beijing 

Scene — a small American-run enter-

tainment magazine that other arms 

of the Chinese government had fre-

quently shut down. But while the joint 

ventures with News Corp and Beijing 

Scene came to nothing, Global Times 

prospered.

In April 2012, the outspoken ed-

itor-in-chief of the Global Times, Hu 

Xijin, declared on his Sina Weibo mi-

croblog that print circulation of the pa-

per had reached record highs and web-

site traffic was continuing to grow. The 

Global Times currently boasts a daily 

circulation of two million copies — a 

high figure for a Chinese newspaper. 

Since Hu took over from the found-

ing editor He Chongyuan in 2005, he 

has perfected a formula of short, col-

loquial articles on global events, some 

of which are written by correspon-

362
363

Th
e 

G
lo

ba
l T

im
es

 in
 R

et
ro

sp
ec

t T h e  G l o b a l  t i mes    
( huan    q iu   shibao       环球时报 )
I N  re  t rospe     c t

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



364
365

Th
e 

G
lo

ba
l T

im
es

 in
 R

et
ro

sp
ec

t

Below are summaries of key Global 

Times editorials and articles pub-

lished in 2012 and early 2013.

JANUARY 2012

Anniversary of the Return of Hong 
Kong to Chinese Sovereignty in 1997 

The Global Times praised the achieve-

ments of Hong Kong and emphasised 

the role of Beijing in ensuring the 

former colony’s prosperity. The paper 

also recognised that not all Hong Kong 

residents feel the same: an editorial 

published on 20 January was titled 

‘Reunified for 15 years, it seems Hong 

Kongers’ hearts have not come home’  

(香港回归已近15年，港人心态似未回归).

JULY 2012 

Bogu Kailai: Everyone equal  
before the law

On 27 July, the day after Bo Xilai’s wife 

Gu Kailai (aka Bogu Kailai, as state me-

dia referred to her after Bo’s fall), the 

Global Times ran an editorial entitled 

‘Everyone is an ordinary person when 

facing criminal punishment’ (任何人走

上刑事被告席都是普通人). 

SEPTEMBER 2012

Views on Hong Kong

An editorial published on 11 Septem-

ber argued that Mainlanders should 

view Hong Kong politics with a de-

tached attitude. If the future of a rising 

Hong Kong involves a desire to cause 

political trouble for the Mainland, this 

will naturally be a bad thing. But the 

Mainland has a lot of economic lever-

age with Hong Kong, and any Hong 

Kong resistance to the Mainland is fu-

tile. 

JANUARY 2013

Southern Weekly’s Censored  
New Year Editorial

Published in response to the Southern 

Weekly incident (see the Introduction 

for more on this), a Global Times ed-

itorial insisted that even in Western 

countries mainstream media does not 

openly challenge the government, and 

that this attempt in China was doomed 

to failure. This editorial expressed the 

Global Times’ vehement opposition to 

constitutionalism in China: ‘ “Consti-

tutional governance” is a Roundabout 

Way to Negate China’s Development’  

(‘宪政’是兜圈子否定中国发展之路).

dents abroad but many 

of which are simply 

digested from foreign 

news reports. Where 

stories concern China’s 

interactions with other 

countries, the paper is 

unabashedly nationalistic, defensive 

of Communist Party rule and occasion-

ally egregiously jingoistic. 

In 2009, the Global Times launched 

an English edition focussing on news 

from and about China. Hu Xijin fre-

quently claims that the Chinese ver-

sion of the newspaper reports on a 

‘multipolar world’ (duoyuande shijie 

多元的世界), while the English edition 

tells the stories of a ‘complicated Chi-

na’ (fuzade Zhongguo 复杂的中国). 

Internet activists regular mock Hu 

for being China’s ‘biggest Fifty Cent 

Party Member’ — a reference to the 

‘Fifty-cent Party’ made up of netizens 

supposedly paid fifty (Chinese) cents 

for each online comment they make 

supporting the government and its 

policies. As reported in the 2012 Year-

book, shortly after the arrest of dissi-

dent artist Ai Weiwei on 3 April 2011, 

Richard Burger — formerly a foreign 

editor at the English-language Global 

Times — wrote a blog post at Peking-

duck.org describing a 

staff meeting at which 

Hu Xijin ordered his 

journalists to visit on-

line forums and social 

media sites and leave 

comments following the 

party line of criticising Ai Weiwei. 

Hu has almost four million follow-

ers on Weibo, and many defenders. But 

the sarcastic, anti-propaganda culture 

of Sina Weibo is not always welcoming 

of him. The comments on his postings 

are often scathing, with people decry-

ing him as a dog, an arse-kisser and far 

worse. Such criticism generally goes 

uncensored. Hu argues on his Weibo 

account and in editorials that people 

on Weibo and ‘public intellectuals’ 

critical of the Party tend to be sanc-

timonious, but that the vast majority 

of Chinese people agree with how the 

government operates and they un-

derstand that China is a ‘complicated’ 

country. In tone, style and commercial 

popularity, Hu represents a Chinese 

version of Australia’s Alan Jones or 

America’s Rush Limbaugh.

se  l e ct  g lob a l  ti mes    ed  i tor  i a l s ,  2 012 – 2 013

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



366
367

Th
e 

G
lo

ba
l T

im
es

 in
 R

et
ro

sp
ec

t

The newspaper changes its name to 

Global Times (环球时报 Huanqiu shi-

bao) and expands to sixteen pages.

SEPTEMBER 1997

The Global Times publishes a sincere 

and moving article on the death of 

Princess Diana. Circulation exceeds 

280,000 copies.

5 OCTOBER 1997 

The Global Times scoops the news that 

Kim Jong-il has finally assumed the 

role of General Secretary of the Work-

ers’ Party of Korea and successfully 

predicts the date of his assumption of 

power later in the month.

The second major headline is ‘Saudi 

Arabia to behead British nurse’. 

4 JANUARY 1998

The Global Times is first with the news 

of the establishment of diplomatic re-

lations between China and South Af-

rica.

JUNE 1998 

Global Times journalists track US 

President Bill Clinton’s visit to China, 

drawing much attention from the for-

eign press.

APRIL 2013

The Death of Margaret Thatcher 

An editorial published on 9 April fol-

lowing the death of former UK Prime 

Minister Margaret Thatcher reflected 

upon the history of her negotiations 

with Deng Xiaoping over the future 

of Hong Kong, concluding that she ‘re-

moved what remained of the power of 

the British Empire’ (撒切尔夫人带走了大

英帝国的余威).

Diaoyu Islands 

The Global Times has published nu-

merous editorials on the Diaoyu/Sen-

kaku Islands issue. A report on 24 July 

2012 stated that the landing of US air-

craft at US bases in Japan was designed 

to assist Japan’s defence of the Diaoyu 

Islands, while a piece on 25 July ridi-

culed the Japanese government’s ‘pur-

chase’ of the islands. On 15 October, an 

editorial blamed the US for complicat-

ing the issue (美国让钓鱼岛问题变得暧昧) 

and a 3 December article warned the 

US not to ‘play with fire’ (别拿钓鱼岛问

题玩儿火).

In 2008 — the fifteenth anniversary of 

the launch of Global Times — the pa-

per published a list of milestones in its 

history together with a gallery of front 

pages, which are abridged and trans-

lated below: 

3 JANUARY 1993

The People’s Daily launches Global 

News Digest (Huanqiu wencui 环球文萃) 

— a weekly eight-page tabloid-format 

newspaper. The first issue features a 

large colour photo of the actress Gong 

Li on the cover and an editorial intro-

ducing the newspaper with the slogan 

‘Let’s take a global perspective’ (让我们

放眼环球). 

A  b r i ef   A c coun   t 
of   t h e  g lo b a l  t i mes   5 JANUARY 1997 

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



368
369

Th
e 

G
lo

ba
l T

im
es

 in
 R

et
ro

sp
ec

t

Headlines: 

·	 ‘Tense atmosphere in Taiwan Straits’ 

·	 ‘Japan always aims to strike the first 

blow’.

4 JANUARY 2000

A report on the resignation of Boris 

Yeltsin appears on the front page of 

the first issue of the New Year. The 

Global Times now starts to appear 

twice-weekly in sixteen-page editions.

Headline: ‘Yeltsin wisely gives up the 
throne’.

2 JANUARY 2001 

Global Times’ twice-weekly editions 

expand to twenty-four pages. 

Headlines: 

·	 ‘Both America and China are con-

structing new embassy buildings’

·	 ‘George Bush concerned about his 

daughters’.

21 June 1998 headlines: 

·	 ‘China experts [in America] talk 

about Bill Clinton’s China visit’ 

·	 ‘US military used toxic gas to elim-

inate traitors’ (in reference to a re-

port in CNN and Time that the US 

military acknowledged it had used 

gas to kill US army deserters in the 

Vietnam War).

1 JANUARY 1999

The Global Times expands to twen-

ty-four pages and begins printing full 

colour photographs on some pages.

APRIL–MAY 1999

The Global Times tracks the Kosovo 

war with its own correspondents on 

location, establishing the newspaper 

as a leader amongst Chinese media in 

reporting international news.

The Global Times publishes a special 

issue with an exclusive eyewitness ac-

count of the NATO bombing of the Chi-

nese Embassy in Belgrade. The article 

is reprinted by many newspapers na-

tionwide. The circulation of this issue 

reaches 780,000.

Headline: ‘Eyewitness account of the 

bombing of the Chinese embassy [in 

Belgrade]’.

JULY–SEPTEMBER 1999

The Global Times publishes eight front-

page reports criticising the ‘Two Coun-

try Theory’ (liangguolun 两国论) of 

former Taiwan president Li Teng-hui. 

Circulation reaches 1.48 million.

9 MAY 1999 13 AUGUST 1999 

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



370
371

Th
e 

G
lo

ba
l T

im
es

 in
 R

et
ro

sp
ec

t

The circulation of this issue of the 

Global Times with reports of British 

and American bombers over Afghan-

istan reaches two million.

Headline: ‘US and UK bomb Afghani-

stan’.

JUNE–JULY 2002

The Global Times publishes a special 

issue on the football World Cup held in 

South Korea and Japan.

1 JANUARY 2003

The Global Times begins publishing 

three twenty-four page issues per 

week on Mondays, Wednesdays and 

Fridays.

The Global Times sends journalists to 

the Gulf to report on the Iraq war.

5 AUGUST 2003 

The first Life Weekly supplement is 

published; subsequently one issue per 

week of twenty-four pages.

2 JANUARY 2004  

Front-page article examines the situa-

tion across the Taiwan Straits.

 
AUGUST 2004  

Special issue on the Olympic Games in 

Athens, Greece.

Headlines:

·	 ‘Bill Clinton packs his bags’ (pho-

to shows Bill and Hilary Clinton 

cooking)

·	 ‘The Taiwan authorities put on a 

show in Quemoy’. 

4 APRIL 2001

The Global Times carries in-depth re-

ports and pictures of the EP-3 incident 

(a US surveillance plane collided with 

a Chinese fighter jet over the South 

China Sea), which are reprinted by 

media worldwide.

Headlines: 

·	 ‘American aircraft violated China’s 

airspace’

·	 ‘All eyes on Lingshui Airport’.

12 SEPTEMBER 2001

Due to the front-page report ‘Terror at-

tacks hits the United States’, the circu-

lation of the Global Times reaches 1.96 

million. 

5 JANUARY 2001 9 OCTOBER 2001 FEBRUARY–APRIL 2003

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13



372
373

M
ic

ro
bl

og
ge

rs
, C

on
ve

rs
at

io
ns

 a
nd

 M
em

es

M i c ro  b l oggers      ,
c on  v ersa    t i ons   
and    memes     

Sina Weibo published a list of the most influential Weibo accounts of 2012. The 

list was devised by evaluating variables such as the number of original tweets, 

retweets, comments, the downstream ‘influence’ of users retweeting those tweets 

and leaving comments, as well as the ratio of active to inactive followers of the 

user. The most influential individuals were: 

T h e  TO P  M O S T  P O P U L A R  M IC  R O BL  O G G E R S

1. Li Kaifu

Former head of Google 

China and venture  

capitalist

2. He Jiong

Hunan TV presenter

3. Xie Na

Hunan TV presenter

8. Yang Mi

Actress

9. Pan Shiyi

Chairman of SOHO  

China, a real estate  

company

10. Ashin

Lead singer of the Tai-

wanese rock band May-

day (Wuyuetian 五月天).

4. Ren Zhiqiang

Chairman of Huayuan 

Real Estate Group

5. Charles Xue

IT entrepreneur, investor

6. Yao Chen

Actress

7. Amy Cheung

Hong Kong-based novelist

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13

Yang Mi.  
Source: Guang-
ming Online 

Ren Zhiqiang.  
Source: Huaqi 
Business School

Pan Shiyi.  
Source:  
Xinhua

Ashin.  
Source:  
Star-Pedia.com

Amy Cheung.  
Source:  
tkWin.com

Xie Na.  
Source: Guang-
ming Online

Yao Chen.  
Source:  
Herschina

He Jiong.  
Source:  
Advangent.com

Charles Xue. 
Source: Truez-
hen IT

Li Kaifu. 
Source:  
ITxinwen.com



374
375

M
ic

ro
bl

og
ge

rs
, C

on
ve

rs
at

io
ns

 a
nd

 M
em

es

Gandie 干爹

Traditionally, this word refers to an 

honourary father or godfather — a role 

someone might take on for a friend’s 

children. These days, it’s gained a new 

meaning as a euphemism used by 

younger, kept women to refer to their 

older lovers. On a program about an-

tiques and jewellery aired on Henan 

TV in 2012, an attractive young woman 

brought in a jade pendant for expert 

appraisal. With great pride, she said 

the jade was a present from her gan-

die, adding that he was a real estate 

developer. To her dismay, the jewellery 

experts told her the jade, the value of 

which she clearly expected to be astro-

nomical, was just a cheap fake. 

A gandie incident was the source of 

another Internet meme: ‘pussy-clutch-

ing miniskirt’ (qi b xiao duanqun 齐b

小短裙), which means an ultra-short 

skirt that barely covers the crotch. (The 

crude but popular word for a woman’s 

crotch is pronounced bi). The term be-

came famous during the National Peo-

ple’s Congress meetings in March 2012 

when a microblogger using the name 

Zhou Rui Emily posted a photo of her-

self cutting a birthday cake with her 

gandie, whose face was obscured by a 

Photoshopped heart, accompanied by 

the following text: 

Thank you for being a constant 

companion to me in life, thank you, 

Gandie, for taking time out when 

you’re so busy with the Two Meet-

ings, thank you to teacher Li Yang-

T h e  Top   Ten    M IC  R O BL  O G  TO P IC  S Top   I N T E R N E T  M E M E S  2 0 12 – 2 0 13

Since 2005, Topics (huati 话题 ) — a series of annual anthologies 

edited by Yang Zao and published by Sanlian Joint Publishing in Bei-

jing — has been rounding up each year’s most prominent issues. The 

2012 installment includes discussions of the Nobel Prize, the con-

troversy over whether the blogger-essayist Han Han has authored 

all of the work published under his name, the Hong Kong-Mainland 

culture clash, the Diaoyu/Senkaku Islands contretemps, the party Samaritan Lei 

Feng, volunteerism and its depoliticisation, imperial court costume dramas, online 

‘loser’ culture, current net-speak and food culture.

At the end of Yang Zao’s book is this list of the top ten microblog discussions 

of the year:

•	 the Wukan Model  [of local democratic reform]

•	 anti-Japanese demonstrations  

•	 a tale of two Olympics  

•	 storms in Beijing 

•	 depression and senility  

•	 doctors who kill

•	 National Day gridlock  

•	 whether talent show hosts should be  

able to see contestants 

•	 foreigners in China  

•	 Guizhentang  

[a traditional Chinese medicine  

company that extracts bile from  

bile bears]

•	 animal protection.

This is a list of some of the words and ideas that have recently captivated Chinese 

Internet users. 

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13

The 2012 edition of Topics by Yang Zao and  
Sa Zhishan.   
Source: Mask9.com

Yang Zao.  
Source:  Xinhua

Zhou Rui Emily cutting a birthday cake with her 
gandie in March 2012.   
Source: Sina Weibo



376
377

M
ic

ro
bl

og
ge

rs
, C

on
ve

rs
at

io
ns

 a
nd

 M
em

es

After percolating across online gaming 

forums for several years, the term diao-

si burst into the public consciousness in 

2012. It was soon adopted by wealthy 

celebrities who were by no stretch of 

the imagination losers, such as Shi Yu-

zhu, the billionaire founder of the gam-

ing company Giant Interactive. In April 

2013, Shi’s company bought a billboard 

ad in New York’s Times Square promot-

ing the interactive fantasy game ‘The 

Mythical Realm’ with the words ‘Diao-

si, Made in China’. The billboard was 

taken down once the ad company was 

informed of the term’s meaning. 

Watch Brother (biaoge 表哥) 

Yang Dacai, a safety official in Shaanxi 

province, became the object of public 

ire when he was photographed with a 

smirk on his face at the scene of a dead-

ly multi-car accident in Yan’an on 26 

August 2012, an incident later dubbed 

‘Smile-gate’ (weixiaomen 微笑门). An-

gry Internet users scoured the net for 

additional incriminating evidence and 

turned up a variety of photographs in 

which Yang was wearing different 

pricey foreign watches. A subsequent 

investigation revealed that he owned 

eighty-three watches and had more 

than sixteen million yuan in cash and 

bank deposits that couldn’t legally be 

accounted for. Yang was removed from 

his posts on 21 September and dis-

missed from the Party on 22 February 

2013, after which his case was turned 

over to the criminal justice system.

min for the calligraphy he wrote for 

us that says: ‘Long live love and mu-

tual understanding!’ Thanks to all 

my friends for their good wishes! If 

I have you, I am happy! 

The mention of a gandie who appeared 

to be an official of the Congress start-

ed a ‘human flesh search engine’ — a 

collective effort by Internet users who 

combed through Emily Zhou’s Weibo 

posts and looked elsewhere online for 

clues as to her and her gandie’s identi-

ties. These searches turned up several 

photos of her dressed revealingly and 

posing with expensive cars, and also a 

photo of her legs and a very short skirt, 

together with the text ‘One of my little 

friends says I am forbidden from wear-

ing pussy-clutching miniskirts in the 

future’. 

The expression ‘pussy-clutching 

miniskirt’ was adopted almost over-

night by social media users and by 

vendors of clothing on Taobao (usually 

glossed as ‘China’s eBay’), who began 

advertising short skirts using the new 

formulation. However, Taobao soon 

banned the word, although variants 

still persist: a search on Taobao for the 

homophomous variant qi bi xiao duan-

qun 齐比小短裙 in July 2013 turned up 

1155 people selling very short skirts. In 

June 2013, Zhou Rui Emily posted ‘wed-

ding gown photographs’ (hunshazhao 

婚纱照) — posed photographs of a bride 

and groom, usually taken by profes-

sional photographer several weeks be-

fore, or even as a substitute for, a wed-

ding. The groom was wearing the same 

Hermès belt as the man in the gandie 

photographs. As of July 2013, Zhou had 

156,344 followers on Sina Weibo, and 

she continues to post photos of herself 

in revealing attire. 

Diaosi 屌丝

Literally ‘penis thread’, diaosi is a 

self-deprecating epithet used by men 

who, sarcastically or otherwise, per-

ceive themselves as losers in society. In 

a world in which marriage is all too fre-

quently like a commercial transaction, 

a diaosi might possess the traditional 

virtues of reliability, industry and loy-

alty, but lack the requisites for social 

success in today’s China: wealth, power 

and good looks. He’s thus a diaosi — a 

loser unable to win the hand, for exam-

ple, of a desirably pale, rich and pretty 

(bai fu mei 白富美), if icy, goddess. 

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13

Billboard on Times Square for fantasy game,  
stating ‘Diaosi, Made in China’ in April 2013.   
Source: Sina Weibo

Yang Dacai, smiling, at the site of the tragic colli-
sion where thirty-six people lost their lives.   
Source: Sina Weibo



378
379

M
ic

ro
bl

og
ge

rs
, C

on
ve

rs
at

io
ns

 a
nd

 M
em

es

A price dispute over qiegao — a com-

mon Uyghur snack made of sugar, 

honey, nuts and dried fruit — caused 

a brawl in Yueyang, Hunan province, 

in December 2012 that resulted in po-

lice ordering a customer to compen-

sate vendors for the value of their de-

stroyed goods: 160,000 yuan. The size 

of the compensation turned qiegao 

into Internet joke fodder: ‘Dear Gan-

die,’ reads one, ‘if you love me, don’t 

give me a Maserati or Louis Vuitton 

bags; I just want a piece of qiegao.’

Beginning in October 2012, the state 

broadcaster China Central Television 

sent its reporters into the streets to 

ask people across the country if they 

were happy. Their answers, some of 

them unexpectedly hilarious, aired 

on the nightly newscast and became a 

running meme that was referenced in 

the 2013 Spring Festival Gala.

Sparta 斯巴达

Preparations for the Eighteenth Party 

Congress in November 2012 involved 

beefed-up security and Internet cen-

sorship, including a ban on discuss-

ing the Congress itself. The colloquial 

name for the Congress, Shiba Da 十八大, 

is a near-homophone for the Chinese 

term for the ancient Greek city-state of 

‘Sparta’, and so the substitution prolif-

erated across China’s social networks, 

along with copious references to the 

2007 American action film 300, which 

reimagines the Battle of Thermopylae. 

‘My Internet speed is becoming slow-

er and slower’, one Sina Weibo user 

complained. ‘Is this because Sparta is 

coming?’

Are You Happy?  
(Ni xingfu ma? 你幸福吗?) Qiegao 切糕

[Note: See page 374 for other Internet 

memes popular in 2012 and 2013. – 

Eds.]

C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

13

Prompted by the question ‘Are You Happy?’ the man replies ‘Don’t ask me, I’m an itinerant labourer.’ 
Source: CCTV

Xinjiang qiegao on tricycles with Uyghur sellers in December 2012.
Source: News.house365


