
Discontent in Digital China

Gloria Davies

Australian Centre on China in the World

China Story Yearbook
is available online:

www.TheChinaStory.org

Excerpt from 

Ch i n a Sto ry Ye a r b oo k 2012

Edited by 
Geremie R. Barmé

with

Jeremy Goldkorn
Carolyn Cartier and Gloria Davies

ANU College of Asia & the Pacific
Canberra, Australia



© The Australian National University  
(as represented by the Australian Centre on China in the World)  
 
This publication is made available as an Open Educational Resource through  
licensing under a Creative Commons Attribution Non-Commercial Share Alike 3.0  
Australia Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/au/deed.en

Note on Visual Material
All images in this publication have been fully accredited. As this is a non-commercial 
publication, certain images have been used under a Creative Commons license.  
These images have been sourced from flickr, and the owner of each original picture  
is acknowledged and indicated in the source information. 
 
ISBN 978-0-9873655-0-7
 
First published in August 2012
THIS PUBLICATION IS NOT FOR SALE
 
Published by:
Australian Centre on China in the World
The Australian National University
 
Edited, typeset and illustrated by Markuz Wernli Design Works
Printed by Blue Star Print Canberra, Australia
 
The Australian Centre on China in the World is an initiative of the Commonwealth Government of Australia  
and The Australian National University

5



5 The digital age has brought new comple- 

xity and new conundrums to China’s one-party 

rule. While dissidents continue to be summarily 

arrested and charged with serious crimes, official 

rhetoric and vox populi now jostle for attention  

on  the  Internet.

Discontent in Digital China

Gloria Davies 



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

126
127

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

sisted that the planned rallies 

were a demonstration of pub-

lic concern, not an overt threat 

to the existing political system. 

The organizers claimed:

We don’t care if China im-

plements a one-party sys-

tem, a two-party system, 

or even a three-party sys-

tem, but we are resolute 

in our request that the 

government and its offi-

cials accept oversight by 

ordinary Chinese people. 

Furthermore, we call for 

an independent judiciary. 

This is our fundamental 

demand.

Not surprisingly, the letter was 

immediately suppressed. 

	 Police, meanwhile, were 

turning out in force at the cho-

sen protest venues. In Beijing, 

a modest crowd of around a 

hundred people gathered out-

side the McDonalds in Wang-

fujing, the premier shopping 

mall in China’s capital. The 

police dispersed the crowd 

before a single slogan was ut-

In China, 2011 turned out to be the year that people were simply not al-

lowed to ‘say it with flowers’ – at least not jasmine flowers as the govern-

ment, panicked over the potential ripple effects of Tunisia’s ‘Jasmine Revo-

lution’, placed a nationwide ban on the much-loved jasmine. As popular 

revolt spread across the Middle East during what became known as the 

‘Arab Spring’, Chinese rights activists saw an opportunity to initiate their 

very own ‘Jasmine Movement’.

	 In February 2011, a loose worldwide coalition of anonymous Chinese 

netizens posted notices on Twitter and Chinese-language websites hosted 

outside China urging people to assemble at select venues in thirteen Chi-

nese cities at 2:00pm on 20 February. This was to be the first of a series 

of weekly rallies protesting against the state and Party’s abuse of power. 

They weren’t called rallies but ‘collective strolls’ (jiti sanbu 集体散步). The 

notices circulated briefly on QQ and other mainland-based microblog ser-

vices before they were censored by the Internet police. 

	 On the day of ‘Jasmine protest’, the anonymous organizers of the 

movement posted an open letter on the Internet. Addressed to China’s Na-

tional People’s Congress the letter demanded government accountability 

and concerted action against corruption and misrule. The letter-writers in-

Collective Strolls (jiti sanbu 集体散步)
Though public protest is largely banned in China, 
over the last few years a milder form of demon-
stration has developed. ‘Collective strolls’ allow 
citizens to express dissatisfaction in a non-explic-
it yet overt fashion. Participants in such strolls do 
not hold up banners or chant slogans. The apoliti-
cal and leisurely connotations of the word ‘stroll’ 
(sanbu) help soften the confrontational aspect of 
protests. It also makes it easier to avoid Internet 
censorship of keywords like ‘demonstration’ so 
that participants can organize online. 
	 Group walks have usually been launched 
in wealthy coastal cities in reaction to concerns 
about the environmental impact of infrastructure 
or industrial projects. Such protests are rarely in 
response to issues of fundamental governance, 
human rights or the legitimacy of the rule of the 
Party. They tend to be, to use an American ex-
pression NIMBY – Not In My Backyard – protests. 
In early 2011, there were calls for Chinese citizens 
to organize a ‘Jasmine Revolution’ in China. Some 
included the suggestion that protests take the 
form of collective strolls.
	 The expression ‘collective stroll’ first ap-
peared online in June 2007, when people in the 
city of Xiamen, Fujian province, took to the streets 
to protest against a paraxylene (PX) factory that 
was under construction and that they feared 
would pollute their neighborhood. In January 
2008, homeowners in Shanghai who disagreed 
with land acquisitions for the building of an ex-
tension of the city’s famous Maglev high-speed 
train put on another collective stroll. In August 
2011, residents of the city of Dalian organized a 
collective stroll in protest over another PX fac-
tory that, according to media reports, drew over 
12,000 people. 
	 All of the above-mentioned protests were 
successful in their aims. Construction on the PX 
factories in Xiamen and Dalian was halted. There 
has been no follow-up in the media about new 
plans for these factories; they will presumably be 
built in places where people are poorer and less 
networked and easily prevented by local toughs 
from collective strolling. 

The McDonald’s store on Wangfujing, Beijing, where online postings called for ‘Jasmine Movement’ protesters 
to meet on 20 February 2011. Most of the people who gathered on that day were foreign journalists, 
police officers and shoppers curious as to why there were so many police and cameras at a fastfood outlet. 
Source: Wikimedia Commons



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

128
129

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

China’s own pop stars such 

as Allen Su (Su Xing), winner 

of Hunan Satellite TV’s 2007 

Superboy contest – a highly 

popular national talent show 

based on the ‘Idol’ format. 

	 Over the years, after an 

initial hostility to pop music 

in the early 1980s, the Chinese 

government has come to sup-

port and encourage this type 

of entertainment. It generates 

revenue while conveniently 

projecting an image of cultur-

al ‘openness’, both locally and 

internationally. In 2011, such gala concerts and shows had the effect of 

distracting public attention away from the most egregious suppression of 

dissent and protest in recent years. Singers crooned and dancers pranced 

while hundreds of activists and social critics were called in for question-

ing and threatened into silence, many detained, some indefinitely, for an 

alleged connection with the ‘jasmine’ threat. The more risible aspects of 

the crackdown, so poignantly illustrated in the misfortunes of the lowly 

jasmine, its cultivators and vendors, contributed to the tabloid view of an 

‘unfree’ China posing a threat to the ‘free’ world. 

	 Yet by simply equating China with autocratic rule, the notion of 

‘the China threat’ reduces the complex realities of life and society in the 

world’s most populous nation to a black-and-white image of an oppressor 

state bearing down on its abject people. Such cartoons loom large each 

time there is a political crackdown in China. But as Peter Ford noted in The 

Christian Monitor in late 2011, most informed observers of China agree 

that: ‘What China wants is pretty straightforward and unexceptionable: to 

be prosperous, secure, and respected.’

tered. In the weeks that followed, an increased police presence in Beijing 

and other cities ensured that the movement would not gain any visibility, 

let alone traction. China’s ‘Jasmine Movement’ was over before it began. 

Nonetheless, this brazen if toothless attempt to hold the party-state to ac-

count caused acute anxiety among the Party’s leaders. They swiftly moved 

to place a blanket ban on the word ‘jasmine’ (molihua 茉莉花) on the Chi-

nese net. One casualty of the censorship was a video featuring Hu Jintao, 

the Party General Secretary and President of the People’s Republic, sing-

ing the well-known Chinese folk song ‘Lovely Jasmine Flower’ (Hao yi duo 

molihua 好一朵茉莉花). It was something that beleaguered Chinese netizen 

activists widely gloated over.  

	 Official panic mounted as the scent of jas-

mine spread through the Middle East. Guangxi 

province in south-west China cancelled its annu-

al International Jasmine Festival in Heng county. 

Heng county boasts of China’s largest jasmine 

plantation; it is locally known as ‘the hometown 

of jasmine’. Regardless of the economic impact 

on growers, sales of the flower and the plant 

were also halted. Meanwhile, local police in 

Beijing called in flower vendors to force them to 

sign pledges not to stock jasmine. One jasmine 

grower was described ‘glancing forlornly at a 

mound of unsold bushes whose blossoms were beginning to fade’ as he ob-

served that the plant had plunged to a third of its previous market value. 

	 The mainstream media in China was characteristically silent about 

the ban on jasmine. Three months passed before the authorities felt suf-

ficiently confident to allow Guangxi to hold its jasmine festival after all; 

only in August did Heng county finally become a hive of jasmine-related 

activity once more. The belated festivities included a gala concert featur-

ing well-known celebrities like the Taiwan Mando-pop groups Shin and 

F.I.R., the Taiwanese singer-producer Jonathan Lee (Li Zongsheng) and 

Jasmine Revolution  
(molihua geming 茉莉花革命)
Inspired by the Jasmine Revolution in Tunisia 
and the Arab Spring in February and March 2011, 
anonymous Internet users urged their fellow citi-
zens to have their own ‘Jasmine Movement’, and 
protest for democracy. The messages circulating 
online called for weekly rallies, sometimes using 
the term ‘strolls’. The first rally on 20 February 
2011 attracted a handful of curious observers 
and a few people who appeared ready to protest. 
These were outnumbered by scores of foreign 
journalists and hundreds of uniformed and plain-
clothes police.
	 The online calls led to a massive deployment 
of security forces nationwide, at least thirty-five 
arrests and the harassment of the foreign media.
The harsh especially harsh treatment in 2011 
dealt to activists, lawyers, and civil-society ad-
vocates like the artist Ai Weiwei seemed to stem 
from the government’s fear that a Jasmine Revo-
lution really might materialize. 

The logo of the Jasmine Cultural 
Festival in Hengxian, Guangxi 
province, cancelled in 2011 due to 
official sensitivities surrounding 
the word ‘jasmine’.
Source: Molihuajie.com



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

130
131

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

a more fluid use of ideology, 

combining Party propaganda 

with marketability. 

	 The 2011 crackdown 

shows how the Party now de-

fends its authority. While sup-

pressing information in China 

about the detention of well-

known rights activists like Ai 

Weiwei, Chen Yunfei, Jiang 

Tianyong, Ran Yunfei, Tang 

Jitian and Teng Biao, some of 

whom have been mentioned 

in Chapter 3, the state-run 

media trumpeted the govern-

ment’s achievements in eco-

nomic and social reforms. In 

an editorial titled ‘China is Not 

the Middle East’, the official 

Communist Party mouthpiece, 

People’s Daily, reminded its readers of the government’s ceaseless toil on 

the nation’s behalf. Published on 3 March 2011 in Chinese and English, 

the editorial was clearly intended both for a local and an international 

readership.

	 It described the situation in China as one which: ‘the Chinese can 

fully participate in and discuss affairs of state, under the existing legal 

system and democratic system.’ It warned that those who ‘incite unrest’ 

posed a threat to the orderly and timely achievement of social and politi-

cal reforms and that ‘street corner politics’ only hindered and exacerbated 

existing inequalities. The article lists some of the government’s achieve-

ments, such as the expansion of the tertiary educational sector and the 

enrolment of one in four Chinese between eighteen and twenty-two in col-

The party-state’s draconian (and frequently counter-productive) actions 

exact a heavy toll on the country’s rights movement and activists. At the 

same time, relations between the state and society are in a dramatic state 

of flux. Despite the best efforts of the authorities to control the flow of 

information in and out of the country, international and local events now 

have a direct, immediate impact on public opinion in the People’s Repub-

lic. The Internet has to an extent turned the once formidable force of state 

censorship into a blunt tool of limited use, one that is far from uniformly 

successful in deterring the public airing of complaints and grievances. In 

the digital age, the state must brace itself for myriad, unpredictable public 

responses every time it exercises coercive power. 

Voices in Contention

For most of the twentieth century and since, mainland China has known 

only one-party rule. It began in 1928 with the Nationalist or Kuomintang 

government under Chiang Kai-shek, the enemy-predecessor of the Chi-

nese Communist Party which, following a vicious civil war and defeat in 

1949, removed the Republic of China to Taiwan. One-party rule in China 

has generally resorted to a set of national values and beliefs – an ideology 

– to foster unity and kept them alive in society at large. Formal education, 

propaganda campaigns and other forms of instruction in the workplace 

and local community inducted young people into this set of values and 

beliefs. 

	 The economic reforms that the Chinese Communist Party under Deng 

Xiaoping introduced from late 1978 required a more flexible approach to 

the life – and the mental world – of China. By combining elements of Party 

ideology with the notion of economic liberalization the theoreticians came 

up with the slogan: ‘socialism with Chinese characteristics’. Unlike the first 

fifty years of one-party rule between 1928 and 1978 (first under Chiang 

Kai-shek then, after 1949, under Mao Zedong), post-Maoist China has seen 

The Top Ten Celebrities of 2011
1.	 Andy Lau (Liu Dehua 刘德华) – popular Hong 
Kong singer, producer and philanthropist. 
2.	 Jay Chou (Zhou Jielun 周杰伦) – Taiwan-born 
pop star who debuted as a Hollywood actor in 
The Green Hornet (2011).
3.	 Faye Wong (Wang Fei 王菲) – Beijing-born 
and Hong Kong-based pop star.
4.	 Jackie Chan (Cheng Long 成龙) – Hong Kong 
actor, director, kungfu star and eternal celebrity. 
5.	 Yao Ming 姚明 – superstar basketball player 
for the Houston Rockets who retired in 2011 due 
to injury.
6.	 Donnie Yen (Zhen Zidan 甄子丹) – Hong 
Kong’s most popular action star; played Guan 
Gong, the God of War, in the Chinese blockbuster 
The Last Bladesman (2011).
7.	 Zhang Ziyi 章子怡 – an actress once de-
scribed by Time magazine as ‘China’s gift to Hol-
lywood’, best known outside China as the star of 
Crouching Tiger, Hidden Dragon and Memoirs of 
a Geisha. 
8.	 Jet Li (Li Lianjie 李连杰) – martial arts actor, 
film producer and international star who has 
appeared in over forty films.
9.	 Fan Bingbing 范冰冰 – popular actress some-
times called ‘China’s Monica Belluci’.
10.	 Zhao Benshan 赵本山 – China’s most suc-
cessful comic performer; has a wise-guy persona.



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

132
133

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

While state censors were quick to block unde-

sirable information from the Internet, netizens 

were just as fast in getting around the blocks 

to publicize their causes and protests. As the 

prominent blogger-activist Ran Yunfei wrote 

on 19 March 2010 in a post that was promptly 

censored but widely circulated on websites 

outside China, one proven method was a Hy-

dra-headed assault: large numbers of Internet 

users, each registering multiple microblogs to 

publicize a given piece of blocked information, 

which could easily be assembled like a jigsaw.

	 In response the authorities have invest-

ed untold (and unreported) sums in improving 

what it calls the Golden Shield Project, the of-

ficial name of what is colloquially known as China’s ‘Great Firewall’. Still, 

net users are becoming more adept at what they call ‘climbing over the 

wall’ so as to gain access to information posted on the Internet outside Chi-

na. Jonathon Keats, a columnist for the US-based Wired magazine, wrote 

about the highly permeable nature of the Great Firewall: ‘it resembles less 

a fortress than a speed bump.’ Its real effect is predominantly psychologi-

cal insofar as it deters the many who are either indifferent to censorship 

or too lazy to circumvent the system. 

	 As Chapter 7 goes into in more detail, as people learn how to scale the 

Great Firewall, the state censors develop newer and more sophisticated 

ways to stymie them. Within China, the lack of transparency in which the 

state operates and the severity of punishments meted out by the legal sys-

tem ensure that most website owners err on the side of caution in filter-

ing information on their own initiative. This lack of transparency is also 

reflected in wildly varying estimates of China’s Internet police force. In 

September 2002, the BBC made an educated guess that there were already 

30,000 ‘net cops’. The mainland media offers far more modest figures; He 

lege education. No mention was made of the major cases of corruption 

and fraud that have bedevilled the haste of China’s own ‘education revolu-

tion’, or the protests they’ve engendered. Instead, it presented one-party 

rule as a form of conscientious and caring governance: ‘Chinese leaders 

have always accorded with the public will’, the writers declared. ‘They 

pursue developmental and reform strategies to solve the problems that 

have emerged in the process of development and reform.’ This tautology, 

which is typical of China’s official voice, reflects a lack of vision beyond 

immediate short-term goals and offers its lame conclusion that: ‘China is 

not the Middle East’. It’s a negative comparison that, without irony, casts 

China as a lesser evil: a more benign autocracy, not like those others being 

overthrown by their angry and fed-up citizenry.    

	 The authorities invoked ‘social justice’ as a guiding principle through-

out the 2000s even as popular anger mounted due to government inaction 

on social injustices such as corruption, threats to public health and safety 

and rising living costs. They typically blamed misinformation, rumours 

and Western media reports for the undermining of public confidence in 

the party-state. Official unease only increased as it became evident how 

easy it was for people to bypass official controls to organise mass rallies 

and protests via social media.

A screenshot of the message that Sina Weibo has shown users searching for jasmine flowers 茉莉花  
from March 2011: ‘According to relevant regulations and policies, results for a search for “jasmine flowers” 
cannot be displayed.’ 
Source: Sina Weibo

An Internet-user cartoon mocking 
‘Green Dam’ (Lüba 绿坝) censor-
ship software introduced in 2009 
which was intended to protect 
China’s youth from pornography 
and harmful political ideas.
Source: Danwei Media  



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

134
135

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

An incident that occurred at 

People’s University in Beijing 

on 22 April 2010 illustrates 

how keen officialdom was to 

win the people’s trust. Wu 

Hao, a leading propaganda 

official from Yunnan province and a popular media figure, was giving a 

speech about the new era of transparency in official communications. Just 

before Wu ascended the podium, a young man approached and show-

ered him with fifty-cent bills. The man later identified himself as Wang 

Zhongxia, a graduate of the university. When subsequently interviewed 

about the incident, Wu said: ‘the protest of a Chinese netizen was perfectly 

normal’ and that, as a government official, he even found the experience 

instructive. He kept one of the fifty-cent bills as a memento, claiming that 

it would spur him on to serve the people better. Wu contended that his 

calm response to a calculated insult was evidence that China had become 

‘a more and more open society and nation’. He added a caveat: ‘we must 

not allow such actions to become a regular occurrence as it is not what the 

masses need.’

	 Other Party members who yearn for the ideological certainties of 

the Maoist era believe this sort of thing shows that the Communist Party 

lacks a clear sense of direction, principle and backbone. Discontent with 

the Party’s retreat from core socialist-communist values has long been 

part of public discourse. With the further acceleration of state-led market 

expansion throughout the 1990s, there was plenty of social commentary 

about the large numbers of people who were using Party membership to 

advance their careers and make money. As the commentators included 

disgruntled Party elders and revolutionary veterans who served under 

Mao, the ruling leadership allowed some latitude for this type of criticism, 

curtailing it only when it started to attract wider attention.  

Guangping, the head of the Public Security Bureau of Guangdong, a prov-

ince with a population of over one hundred million, stated in January 2011 

that the province employed fewer than 1,000 Internet police officers. 

	 Coupled with the Internet police is an army of commentators (of 

equally unknown number) hired to post online comments in support of 

the official position on any given issue, or to provide disinformation. In 

mid 2008, the Far Eastern Economic Review estimated the number of com-

mentators at around 280,000. In late February 2011, coinciding with the 

government crackdown on activists and social critics mentioned above, 

people who were able to access Twitter in China noticed a flurry of pro-

government posts. The contents ranged from attacks on China’s ‘Jasmine 

Movement’ for being treasonous, through to the condemnation of the US 

as seeking to destroy China, its rival, by promoting democracy. Added to 

this was a torrent of abuse and profanities launched against the protest-

ers. It was reported that several of the microbloggers even adopted the 

names of Chinese activists and dissidents. These Internet dissemblers are 

derided as the ‘Fifty-cent Gang’, an epithet based on a widely held belief 

that they are paid fifty Chinese cents per comment or post. 

	Government officials have at other times been 

keen to make a show of magnanimity in re-

sponse to criticisms of the party-state’s propa-

ganda drive and the Fifty-cent Gang. This is part 

of a relatively new official rhetorical strategy 

aimed at presenting one-party rule in a benign 

light. In an age of instant messaging in which 

things quickly go viral, the Chinese party-state is 

straining to pre-empt and placate public anger. 

So it neither defends nor confirms their exist-

ence, letting them cop flak for unpopular poli-

cies and displaying a tolerant face while con-

tinuing its knee-jerk suppression of dissent in  

real life. 

Fifty-cent Gang (wumao dang 五毛党)
Fifty-cent Gang refers to Internet commentators 
hired by the Chinese authorities to post com-
ments favourable to party-state policies in an at-
tempt to shape and sway public opinion for fifty 
Chinese cents or wumao a pop. The term is also 
used in a derogatory sense to refer to anyone 
who speaks out in support of the Chinese govern-
ment, its policies and the Communist Party (the 
assumption being that you’d have to be paid to 
do so). 

In 2010-2011, online sales of 
stuffed toys that looked like 
alpacas spiked. This was because 
the animal was associated with 
the anti-establishment Chinese 
Internet slang term ‘Grass Mud 
Horse’ (caonima 草泥马), which 
had first appeared in early 2009 
(see the Chronology for details).
Source: Danwei Media



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

136
137

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

Google and Dissent

In February 2011, as Geremie Barmé notes in the concluding chapter 

to this volume, a group calling itself the Children of Yan’an Fellowship 

mounted an articulate challenge from the left. With the sense of entitle-

ment and self-worth befitting the progeny of Mao-era party leaders, the 

group’s members produced a document – ‘Our Suggestions for the Eight-

eenth Party Congress’ (the one scheduled for late 2012; see Chapter 10). 

They published this advice on their website and encouraged substantive 

political reform through a return to core Maoist values. The appearance 

of this document roughly coincided with the open letter issued by the or-

ganizers of China’s ‘Jasmine Movement’. Both documents invoked the idea 

of egalitarian justice. But whereas the ‘Jasmine Movement’ did so in the 

context of the rights of citizens and the need for an independent judiciary, 

the Red revivalists focused on ideological retro-rejuvenation and an affir-

mation of party-state rule.

	 In the 1950s, ‘red’ symbolized class struggle, the guiding logic of Par-

ty rule under Mao. A leading slogan of the day spoke of the need for the 

country to be led by people who were ‘red and expert’. Expertise (techni-

cal, scientific, educational) had to be matched by a zeal for fighting bour-

geois thinking and capitalism. It was neither class struggle nor the end of 

capitalism that excited China’s twenty-first century ‘reds’. They were also 

beneficiaries of China’s capitalist transformation. Some of their number, 

such as Bo Xilai, the erstwhile flamboyant Party Secretary of Chongqing 

discussed in several places in this book, visibly enjoyed the limelight, 

which may well have also contributed to the downfall of both him and his 

lawyer-businesswoman wife, Gu Kailai, in 2012. It was obvious they were 

not poor. (The net worth of individuals belonging to China’s political elite 

remains unknown but is a favourite topic of speculation on the Internet.)

We need to keep this complicated ideological (and rhetorical) landscape 

in mind as we consider an event that kept China’s one-party system under 

critical scrutiny in the global media between 2010 and 2011. 

The event was Google’s statement of 12 January 2010 that the company 

was contemplating the closure of its China operations. Google announced 

that it would no longer censor search results on its mainland-based portal 

Google.cn (established in January 2006 and subject to the same restric-

tions as other mainland-based portals). Users would instead be re-directed 

to its unrestricted Hong Kong-based portal. The company also identified a 

barrage of cyber-attacks originating in China on Google’s infrastructure 

and services, noting in particular the hacking of gmail accounts held by 

mainland- and overseas-based rights activists and advocates. Although no 

mention was made of the criticism Google.cn had attracted previously for 

complying with China’s censorship system, the statement sought to assure 

When Google shut down their mainland-based search engine,  
some Internet users laid flowers at the Google offices in Beijing  
as a sign of mourning.
Source: Flickr.com/JoshChin



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

138
139

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

tled ‘Google Ought to Examine 

its Own Actions and Apologize 

to China!’ enjoyed particularly 

wide circulation on the net. 

Some websites presented this 

article as ‘expert commen-

tary’ because the author, Deng 

Xinxin, was a professor at the 

Communication University of 

China in Beijing. Alternative, 

independent views more sym-

pathetic to Google’s position 

appeared only to be censored 

immediately. They did, how-

ever, circulate freely outside 

China.  

	 Also, in the days following 

Google’s statement, Chinese 

Google fans laid tributes of 

candles, cards, floral bouquets, 

and other symbolic objects 

on a slab outside the company’s ten-storeyed headquarters at Tsinghua 

Science Park in Beijing that featured the company logo. Security guards 

removed these daily offerings. When challenged, one guard replied that 

without an official permit, floral tributes were illegal. The phrase ‘ille-

gal floral tributes’ soon went viral on the Internet as a symbolic protest 

against state censorship. Naturally, the phrase was quickly blacklisted. 

Flowers did not have much luck on the Chinese Internet in 2010-2011.

	 In a poll conducted from 13-20 January 2010 by NetEase, the com-

pany operating China’s highly popular 163.com portal, 77.68 percent of 

14,119 respondents wanted Google.cn to stay in China. By April, the furore 

surrounding Google had died down, though it was briefly revived in June 

Google users that a ‘new approach’ was underway, one that was: ‘consist-

ent with our commitment not to self-censor and, we believe, with local law 

[in China].’ 

	 The media in China and abroad closely covered the issue. Google’s 

stance led to hostile exchanges between the US and Chinese govern-

ments and was the subject of vast amounts of commentary in China and 

internationally about Internet freedoms and the future of China’s media 

landscape. If critics of Chinese government censorship and rights abuses 

outside China welcomed Google’s statement as a belated affirmation of its 

ethical motto ‘Don’t be evil’, mainland users of Google.cn mourned the 

portal’s demise. 

	 On 21 January, nine days after Google’s announcement, US Secretary 

of State Hillary Clinton addressed an audience at the Newseum in Wash-

ington. Urging ‘the Chinese authorities to conduct a thorough review of the 

cyber intrusions that led Google to make its announcement’, Clinton infu-

riated China’s pro-government commentators by likening state censorship 

to a virtual Berlin Wall. She said that just as that wall eventually fell, ‘elec-

tronic barriers’ would ultimately prove no match for the human need to 

communicate and to share information. ‘Once you’re on the Internet,’ she 

said, ‘you don’t need to be a tycoon or a rock star to have a huge impact on 

society.’ 

	 These remarks by ‘Secretary of State Xilali’ (as she is known in the 

Chinese media) deeply offended the Chinese government. An article ap-

peared in the People’s Daily three days later under the byline Wang 

Xiaoyang condemning Google for insinuating that the Chinese govern-

ment was involved in the cyber-attacks. Alluding to Clinton’s Newseum ad-

dress, the article accused ‘certain Western politicians for smearing China’, 

alleging that China and Chinese Internet companies were as much victims 

of hacking as Google. While this clash of official views became a focus of 

international media coverage outside China, the mainland media were re-

stricted to publicizing the official Chinese position. The Chinese media ran 

plenty of articles berating Google for making ‘false accusations’. One ti-

Hacker (heike 黑客) 
In March 2009, a Canadian organization with 
public and private funding called Info War Moni-
tor published a study that revealed the exist-
ence of ‘Ghost Net’, a cyber spying organization 
apparently based in China that had hacked into 
hundreds of foreign commercial and government 
servers. In January 2010, Google famously pulled 
the servers of its search engine from China, re-
directing China-based users to its Hong Kong 
server. On Google’s official blog, the company 
explained that one reason for this move was that 
Google and twenty other foreign companies had 
been the target of hacking attacks originating in 
China. Security experts and members of the US 
military establishment have made similar allega-
tions. The Chinese government’s routine denials 
of such allegations have done nothing to reassure 
potential victims, and the ‘cyberthreat’ from Chi-
na remains a favorite topic of hawkish Internet 
commentators as well as security experts in the 
United States and elsewhere. 
	 In April 2012, hackers claiming allegiance 
to the Anonymous group boasted that they had 
defaced or hacked into hundreds of Chinese 
government websites, prompting a spate of in-
ternational media reports. As it turned out, the 
affected websites all belonged to small, provincial 
government organizations; no one from Anony-
mous has yet released any particularly sensitive 
information from Chinese government servers. 



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

140
141

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

Han also remarked that if 

Baidu (China’s largest Web 

company) were to offer peo-

ple RMB10 (US$1.57) to install 

a browser that would not only 

block Google but impose even 

greater search restrictions, 

he was willing to wager that 

more than half of China’s 200 

million netizens would gladly 

accept. Han was wrong on one 

point, however: he had greatly 

underestimated the size of the 

mainland online population. 

Official figures produced at the 

time by the state-run China Internet Network Information Center (CNNIC) 

in its June 2010 survey put China’s online community at 420 million. But 

Han Han’s remarks were not surprising: his blog posts often criticized gov-

ernment corruption and public apathy.  

	 When Han accused his fellow-netizens of docile compliance with cen-

sorship, he made it clear that he was letting off steam in the hope of encour-

aging greater awareness in China. In mid-2011, he told Evan Osnos of The 

New Yorker that he opposed ‘hastening multiparty elections’ as the Party 

was simply too powerful: ‘they are rich and they can bribe people.’ Summa-

rizing Han’s position, Osnos wrote: ‘Outsiders often confuse the demand for 

openness with the demand for democracy but in domestic Chinese politics 

the difference is crucial.’ Indeed – although Han’s blog posts are frequently 

censored, he has not been harassed or arrested for them. 

	 The limits of political tolerance in China become clear when we com-

pare the government’s relatively benign attitude toward Han Han with the 

harsh treatment meted out to Liu Xiaobo, China’s best known dissident 

and recipient of the 2010 Nobel Peace Prize. Liu was most recently arrest-

2010 when the company reported more recent cyber-attacks from China. 

The People’s Daily promptly published another op-ed deriding Google for 

stooping to slander and betraying ‘the spirit of the Internet’. In the end, 

Google did not withdraw from China, despite its declining share of the 

mainland’s Internet traffic market (Baidu being one of its successful com-

petitors) and frequent complaints from Internet users in China about in-

terruptions to Google services. At the time of writing, Google.cn remains in 

operation but any attempt to access the portal outside China is automati-

cally redirected to Google.com.hk.

	 Google’s fate inspired pensive remarks from the Shanghai-based es-

sayist Han Han, China’s leading online literary celebrity and independent 

commentator (for more on Han, see Chapter 7). Between December 2009 

and January 2010, two influential Chinese-language magazines – Asia 

Weekly in Hong Kong and Guangzhou’s Southern Weekly – named Han 

Person of the Year. In April 2010, he came second in Time magazine’s 100 

Poll (in which readers cast votes for the world’s one hundred most influen-

tial persons); he garnered 873,230 votes. (The Iranian opposition politician 

Mir-Hossein Mousavi was number one with 1,492,879 votes.) By the end of 

2009, he was China’s most popular blogger, his blog attracting some three 

hundred million hits. By July 2011, that number exceeded five hundred 

million. 

	 In March 2010, an interviewer asked Han for his views on Google’s 

imminent departure from China. He replied that any candid response was 

pointless, as it would be immediately censored (as this remark was). None-

theless, the transcript of the interview circulated on the Web outside Chi-

na (after appearing briefly on his blog), and savvy mainland netizens were 

able to access and read it via proxy servers. Han expressed regret about 

Google’s departure but observed that the company had overestimated the 

interest of China’s netizens in accessing uncensored content. He claimed 

uncharitably that most mainland Chinese were so preoccupied with mak-

ing money they didn’t care about censorship. 

Liu Xiaobo 刘晓波
Liu Xiaobo is a writer who has, since the mid-
1980s, been a high-profile figure, first as a liter-
ary critic, cultural provocateur and firebrand, 
then as an activist in the 1989 protest move-
ment. Following his release from prison in 1991, 
he became an outspoken advocate of political 
reform and human rights. In 2008, Liu was a key 
figure in the drafting and propagation of Charter 
08, a rambling document calling for democracy 
and human rights in China and modelled on the 
Czechoslovak Charter ’77. In December that year, 
Liu was detained for his Charter 08 activism on 
charges of ‘inciting subversion of state power’. On 
Christmas Day 2009, he was sentenced to eleven 
years imprisonment and two years deprivation of 
political rights. Liu was awarded the 2010 Nobel 
Peace Prize for ‘his long and non-violent struggle 
for fundamental human rights in China’. The Chi-
nese authorities reacted with a frenzy of vitriol 
and condemnation of the Nobel Prize committee 
– and even of Norway itself and its government 
(which plays no role in the selection of Nobel lau-
reates). 



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

142
143

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

of China’s poorest provinces 

– called on netizens to flood 

the Internet with the mes-

sage: ‘Good news! A main-

land Chinese has won the 

Nobel for the first time.’ A 

tit-for-tat ensued with pro-

government articles and 

comments countered by 

oblique defences of Liu’s 

award. 

	 Such defiant activity 

is the product of a society 

that is being opened up by 

the easy flow of informa-

tion across digital platforms. 

Over coming years, with dig-

ital technology becoming more affordable, rural dwellers and the working 

poor will swell China’s online population. Whereas the authorities are still 

confident they can guide and mould public opinion with regard to inter-

national news in which China has a stake, such as Liu’s Nobel Prize, they 

take a far more cautious approach when dealing with local incidents that 

touch a nerve among Chinese citizens.  

	 In October 2010, Liu’s Nobel inflamed mass public sentiment far less 

than a drunk-driving incident in the city of Baoding in Hebei province, in 

which a female university student was killed and another injured. Chen 

Xiaofeng and Zhang Jingjing were roller-skating along a narrow lane on 

the Hebei University campus when they were hit by a car driven by Li 

Qiming, the son of the local deputy police chief. In recent years, road 

casualties caused by China’s ‘second-generation rich’ (fu erdai 富二代, the 

progeny of the wealthy, often with powerful Party connections) have out-

raged ordinary citizens because of the leniency normally shown to the 

ed in December 2008, at the end of China’s successful if troubled Olympic 

year, for co-authoring and organizing Charter 08 – a petition that, in es-

sence, demanded an end to one-party rule and an immediate transition to 

a multi-party democracy. Twelve months later, he was sentenced to eleven 

years in gaol on the charge of attempting to subvert state power.   

	 China’s party-state interpreted the award of the Nobel Peace Prize on 8 

October 2010 to Liu Xiaobo as a serious politically motivated affront. Outside 

the country there was intensive media coverage of the ensuing diplomatic 

tensions between Norway and China as well as the many international peti-

tions demanding Liu’s release from gaol. The Chinese government initially 

blocked this surge of news but when censorship proved futile, it moved to 

condemn the Nobel Committee for allegedly perverting the award’s aims. 

The state-controlled media repeatedly and uniformly referred to Liu as a 

‘criminal’. The Chinese official phrase for staying ‘on message’ is ‘maintain-

ing a unified calibre’ (tongyi koujing 统一口径). In the case of Liu Xiaobo, 

this consisted of condemning the Nobel Peace Prize; denigrating and at-

tacking Liu Xiaobo’s character; criticizing Liu’s Western supporters as be-

ing either misinformed, actively anti-China or both; and, publicizing any 

international support for China’s position. As Benjamin Penny notes in the 

following chapter, there were even attempts in China to organize a ‘counter-

Nobel Peace Prize’ called the ‘Confucius Peace Prize’ in protest.

	 To achieve a convergence of opinion, the government powerfully uti-

lized the full array of information technologies not only in print and TV 

media but across digital media platforms: websites, online forums, blogs 

and microblogs. But the Chinese public enjoyed access to these same digi-

tal technologies. ‘Microblog fever’ played a critical role in spreading the 

news of Liu’s Nobel award. As traffic soared on the Twitter hash-tag ‘#Liu 

Xiaobo’, mainland netizens who accessed the service via proxy servers 

began forwarding the contraband news within China. Because the name 

‘Liu Xiaobo’ was banned on the mainland Internet, coded substitutes soon 

appeared such as the English-language ‘Dawn Wave’, a literal translation 

of ‘Xiaobo’. One group of feisty human rights activists in Guizhou – one 

My Dad is Li Gang!  
(Wo ba shi Li Gang! 我爸是李刚!)
According to the National Bureau of Statistics, 
there are 149,594 people in China whose ID docu-
ments carry the name Li Gang. On 16 October 
2010, the name gained national notoriety when 
twenty-two-year-old Li Qiming 李启铭, apparent-
ly drunk, drove his car onto the campus of Uni-
versity of Hebei in Baoding, knocking down two 
young women. When campus security guards 
tried to detain Li Qiming he is said to have shout-
ed: ‘Charge me if you dare. My dad is Li Gang!’ One 
of the women, twenty-year-old Chen Xiaofeng, 
died in hospital. Outraged Chinese Internet users 
discovered that the Li Gang who was Li Qiming’s 
father was deputy director of a district Public Se-
curity Bureau in Baoding. 
	 The outcry on the Internet brought the inci-
dent to the attention of the central government. 
Li Qiming was tried and sentenced to six years in 
prison. 
	 The Li Gang incident epitomized a ballooning 
social problem: the misbehaviour, often involving 
expensive automobiles, of the spoiled children of 
officials and rich business people, known as guan 
erdai 官二代 and fu erdai 富二代 respectively.



C
H

IN
A

 S
TO

R
Y 

YE
A

R
B

O
O

K
20

12

144
145

D
is

co
nt

en
t i

n 
D

ig
ita

l C
hi

na
G

lo
ria

 D
av

ie
s

In the weeks that followed the removal of Bo Xilai from all of his official 

positions on 15 March 2012, the Party leadership in Beijing held back from 

pronouncing on the ‘red’ campaigns that were Bo’s trademark from 2009. 

Still, on the eve of Bo’s dismissal on 14 March 2012, Premier Wen Jiabao, a 

known opponent of Bo, delivered a widely noted speech (discussed in the 

introduction to this volume). In it he called for renewed efforts at political 

reform to safeguard against the recurrence of a ‘historical tragedy on the 

scale of the Cultural Revolution’. Wen’s remarks were a barely veiled at-

tack on Bo, whose flaunting of ‘redness’ tacitly accused his critics of being 

less than genuine socialists. To forestall speculation about factional strife 

in the Party’s upper echelons, the state’s Publicity Department (formerly 

known as the Central Propaganda Department) soon issued a directive for-

bidding mainland news outlets from publishing extended commentaries 

on the Premier’s speech.  

	 The Chinese party-state generally prefers to stress its socialist cre-

dentials while downplaying its Maoist origins. A highly publicized People’s 

Daily editorial of 11 April 2012 urged Chinese citizens to ‘maintain a high 

level of ideological unity’ with the Politburo in Beijing and to ‘raise high 

the great banner of socialism with Chinese characteristics’. The editorial 

was at pains to reassure its readers that ‘China is a socialist country ruled 

by law’ in which ‘there is no privileged citizen before the law’. Such gran-

diose if content-free declarations together with zealous state censorship 

and state-sponsored rumours meant that Chinese Internet coverage of 

the unfolding drama around Bo, his wife Gu Kailai and their coterie was 

highly restricted and monitored, not to mention biased against the purged 

Bo. Yet, the politically engaged were just as determined to publicize their 

views on this issue as the state censors were to suppress them. And so yet 

again, irrepressible coded debate continued to thwart any official hope for 

‘ideological unity’.

culprits. When campus security guards 

arrested Li, he shouted: ‘Go ahead, charge 

me if you dare, my dad is Li Gang!’ Neti-

zens promptly inundated the Internet 

with parodies and permutations of ‘My 

dad is Li Gang!’ (Wo ba shi Li Gang! 我爸

是李刚!) lambasting the abuse of power 

among China’s rich. State censors tried 

to contain the public reaction by blocking reports about the incident but 

it proved too irresistible, even for CCTV (China Central Television). On 21 

October, the national broadcaster aired an interview with a tearful Li Gang, 

who apologized on his son’s behalf. The next day a report featured a weep-

ing and contrite Li Qiming; he was later sentenced to six years in gaol. Be-

fore the case was heard in court, Li’s father paid 466,000 yuan (US$73,750) 

as compensation to the dead girl’s family and 91,000 yuan (US$14,400) to the 

injured girl, with half this sum being payment for her hospital treatment.

	 In January 2011, when the official Xinhua News Service released its 

2010 list of ‘Top Ten Buzzwords on the Internet in China’, ‘My dad is Li 

Gang’ was ranked number four and stood out as the only politically sensi-

tive catchphrase. The fact that it was listed at all indicates something of a 

new willingness to heed the simmering discontent about the wealth gap. 

	 The inequality now affecting every aspect of Chinese society has 

lent particularly ambivalent impetus to the revival of ‘red culture’. Given 

rampant official corruption, the Maoist rhetoric of egalitarianism, mi-

nus its original anti-capitalist tenor, has popular appeal while justifying 

the continuation of one-party rule. Egalitarian rhetoric was the staple 

fare of a much poorer China where political campaigns and ideological 

witch-hunts co-existed with dreams of national prosperity. Back then the 

Communist Party enjoyed a monopoly on defining what was ‘red’. In the 

digital present-day, ordinary netizens and the Party elite alike can contend 

among themselves and with each other over the true value and utility of 

Maoist ideas and ideals. 

An Internet joke that circulated following 
the ‘My Dad is Li Gang!’ incident showing a 
road sign Photoshopped to read:  
‘Friend: Drive slowly, your dad is not Li Gang!’
Source: Hudong.com


